Langtur med bobil eller campingvogn

Bobil- og campingvognsesongen er endelig i gang, og flere av oss har planer om én eller flere langturer før sesongen er over. Det er noen ting du må tenke på før du legger ut på langtur, uansett om du holder deg i Norge eller skal til utlandet. Her er noen gode tips på veien:

  1. Sjekk at bobilen eller campingvognen er i teknisk god stand
  2. Sjekk at du har alle forsikringer på plass
  3. Forebygg skader med enkle grep før du drar
  4. Pakk bilen og planlegg turen før avreise – unngå overvekt og husk sikring av løse ting
  5. Og et ekstra bonustips

Les videre for å best mulig legge til rette for årets fineste tur med bobil eller campingvogn.

Sjekk at bobilen eller campingvognen er i teknisk god stand

Før du drar ut på tur med bobilen eller campingvognen din, må du sjekke at bremser, lys og dekk er i god stand. Prøv bremsene og lysene og sjekk dekkene for slitasje og mål mønsterdybden. Sjekk også gassbeholdere og slanger (dato står på slangen og maksimal alder er 5 år) dersom du har det, og ta gjerne en teknisk kontroll hos din lokale forhandler.

Det er anbefalt fra forhandlere av bobil og campingvogn at man gjennomfører gasstest minst annethvert år. Enkelte destinasjoner i Europa krever faktisk at det gjøres hvert år. I en slik test sjekker man for lekkasje og slitasje på slanger og regulator – et enkelt tiltak for å hindre brann og store skader.

Visste du at som medlem av Norsk Bobil og Caravan Club får tilgang til en teknisk kontroll i regi av noen av våre lokale avdelinger? Sjekk mulighetene for dette med din avdeling.


Foto: Tomas Moss/icu.no

Sjekk at du har alle forsikringer på plass

Har du kontroll på forsikringene dine? Vi anbefaler at du setter deg grundig inn i hvilke forsikringer du har før du legger ut på langtur med bobil eller campingvogn. Da unngår du ubehagelige overraskelser når du er langt borte hjemmefra og uhellet er ute.

Dersom du skal på tur med campingvogn, må du være sikker på at du er godt dekket av både bilforsikring og campingvognforsikring. Trygs beste forsikring til campingvogn, Campingvogn Ekstra, dekker blant annet skader som følge av fukt (husk forresten den påkrevde årlige fukttesten!), både fastmontert og løst utstyr, og avbrutt ferie. Du må også sjekke hva som er inkludert i din bilforsikring. Sørg for at du har nok kilometer inkludert for hele turen og at du får leiebil dersom det skulle skje noe med bilen på turen. Hos Tryg får du veihjelp for campingvognen via bilens forsikring dersom det skulle skje noe og du trenger hjelp på veien. Kontroller også at ansvarsforsikringen din også gjelder for campingvognen, noe det gjør hos Tryg.

Dersom du skal på langtur med bobil, må du ha god kontroll på bobilforsikringen. Ved å velge den beste forsikringen, for eksempel Bobil Ekstra fra Tryg, er du godt sikret dersom det skulle oppdages blant annet skader som følge av fukt, og skader på fastmontert og løst utstyr. Dette er ikke inkludert i den vanligste kaskoforsikringen.

Det er anbefalt å bestille et «grønt kort» fra forsikringsselskapet ditt før avreise. Dette er et bevis på at du har ansvarsforsikring på bilen og/eller bobilen din. I Tyskland kreves det faktisk «grønt kort» både for campingvognen og bilen. Selv om det ikke er påkrevd i hele Europa, så gjør kortet det uansett enklere å kommunisere at du faktisk har forsikring dersom noe skulle oppstå. Hos Tryg får du dette raskt og enkelt på Min side. Husk i tillegg å ha med skademelding i bilen. Denne finnes også på engelsk, men har i utgangspunktet likt innhold på alle språk.

Du bør også alltid ha en god reiseforsikring som hjelper deg når du er på tur i Norge eller utlandet. Da får du hjelp dersom det skjer noe med deg selv på ferie. En ulykkesforsikring kan også være fint å ha dersom uhellet skulle være ute.

Les mer om vår avtale med Tryg her: Norsk Bobil og Caravan Club (tryg.no)

Forebygg vanlige skader med enkle grep før du drar

Mange vanlige skader og uhell på langtur med bobil og campingvogn er mulig å legge til rette for at blir så små som mulig. Dette gjelder særlig glasskader og brann.

En av de aller vanligste skadene på bobil, og mest kostbare, er glasskader. Skadene oppstår veldig ofte på grunn av steinsprut. Dette skjer oftest når steiner slynges opp fra dekkene til biler foran og treffer ruten din i høy hastighet, og skjer like gjerne på motorveien i Norge som på Autobahn i Tyskland. Det er gjerne ikke så enkelt å unngå, men ofte kan slike skader repareres slik at du slipper å bytte hele ruten.

For å hjelpe å redusere skaden, kan du sette på en bit med teip eller plaster der ruten er skadet. Pass på at der gjennomsiktig og ikke hindrer sikten. Dette gjør at smuss ikke trenger inn i skaden og gjør den større, og øker sannsynligheten for at ruten blir pen igjen etter reparasjon. I de aller fleste tilfeller kan man kjøre videre og ta kontakt med verksted for råd. Dersom forsikringsselskapet kan reparere en høyere andel av frontruteskadene, fremfor å bytte hele ruten hver gang, slik at levetiden blir forlenget, vil dette over tid ha stor innvirkning på prisen på forsikringen.

De fleste tilfellene av brann i bobil og campingvogn er grunnet svikt i det elektriske eller gassanlegget. Husk at du alltid skal ha brannslukkingsapparat, røykvarsler og gjerne gassvarsler i bobilen eller campingvognen. Dobbeltsjekk at alt fungerer som det skal før du legger ut på tur.

Uansett om skaden skjer når du er på ferie eller i hjemtraktene, må du være rask med å melde skade til forsikringsselskapet. Hos Tryg fyller du enkelt ut et skadeskjema på nett. Etter skaden er meldt, så bør du ta kontakt med verksted snarest. Det er veldig viktig å informere forsikringsselskapet om nøyaktig hvor bilen befinner seg dersom det oppstår en skade som gjør at bilen ikke er kjørbar. Del også kontaktinformasjonen til verkstedet med forsikringsselskapet ditt.

Pakk bilen og planlegg turen før avreise

Når du vet at bobilen eller campingvognen er i god stand og klar til langtur, er det klart for å planlegge turen og pakke bilen. Her er våre tips:

  • Tenk gjennom hvilke land du skal innom dersom du skal kjøre nedover Europa, og vær sikker på at du har med deg riktige ID-dokumenter.
  • Sett deg inn i trafikkreglene i landene du er innom, og sjekk om det er vektbegrensninger på kjøretøy i landene som du må ta hensyn til.
  • Sjekk om du skal innom miljøsoner og områder med miljøkrav. Du må ha et miljøoblat i frontruten for å kunne kjøre inn i noen av de større byene i Europa, som Berlin, Paris og Wien.
  • Ha alltid med deg reservenøkler og nødvendig verktøy for å kunne gjøre enkle reparasjoner selv underveis.
  • En rull med gaffateip og en liten lastestropp kan være til uvurderlig nytte dersom uhellet er ute. Et lite caravanspeil kan også være greit å ha tilgjengelig dersom du er uheldig og speilet forsvinner (fort gjort på smale veier med brede kjøretøy!). Det kan festes med gaffateip og du kan trygt kjøre videre.
  • Lag en plan for overnattinger slik at du slipper å tenke på dette før hvert stoppested. Undersøk reglene for overnatting og om det er tidsbegrensninger dersom du parkerer utenfor campingplasser.
  • Pakk campingvognen og bilen, eller bobilen, trygt og godt. Unngå overvekt.
  • Gå en ekstra runde rundt bilen og vognen før hver oppstart, og se at alle luker er lukket, parabolen er nede, lasten er sikret og at strømkabel er frakoblet.


Foto: Tomas Moss/icu.no

Et lite bonustips til slutt: Et klassisk uhell med bobil eller campingvogn er møteuhell med andre lignende kjøretøy i trange tuneller eller på smal vei. Det er fort gjort å feilberegne slik at speilene går i hverandre og knuses. I de aller fleste av disse tilfellene må man bli enige om delt skyld. For å unngå å skape trafikkaos ved stans eller snuing, så kan det være fornuftig å ta en nøye vurdering av trafikkbildet og mulighetene for å stanse eller forsøke å snu for å få tak i motpart. Noen ganger kan dessverre eneste riktige løsning være å kjøre videre.

Les gjerne mer om gode råd ved kjøring i ulike land hos Trafikkforsikringsforeningen her. Med det ønsker vi alle en riktig god tur og en uforglemmelig sommer!

Norsk Bobil og Caravan Club (tryg.no)