Viktig avgjørelse, men vi er ikke i mål

Bobil og Caravan Magasinet

Europaparlamentet kom onsdag med en viktig avgjørelse, som det er mange i Norge som venter i spenning på. Nemlig å få kjøre bobil på 4.250 kilo med førerkortklasse B, men det kan enda ta tid før vi har endringen på plass. For løpet er ikke over.

 

Av BJØRN EGIL JAKOBSEN

Det var kanskje litt forvirrende for alle som prøvde å følge debatten via nett onsdag 28. feberuar. For selve avgjørelsen, som bobileiere og bransjen i både Norge og flere EU-land kanskje var aller mest interessert i, ble ikke nevnt med et ord under behandlingen. 

   Punktet ble rett og slett bare banket gjennom som vedtatt etter lange debatter om andre punkter. Det lover selvsagt godt for den videre prosessen, og vedtaket er viktig, selv om målet enda ikke er nådd. 

 

Dette er en sak fra:

Ansvarlig redaktør: Bjørn Egil Jakobsen

 

Sendte innspill i 2016

Det var Norsk Bobil og Caravan Club (NBCC) som var først ute med innspillet om å legge hele totalvekten for bobiler (3.500 kilo + en 750 kilos henger) inn på kjøretøyet alene i 2016. I 2021 sluttet Norsk Bobilforening (NB) og Norges Caravanbransjeforbund (NCB) seg til kravet, og siden er saken fra Norge frontet som et felles krav fra NBCC, NB og NCB. 

      Da saken kom ut på høring i mars i fjor, ble mange skuffet. For da kunne man lese at det var lagt opp til at denne endringen bare skulle gjelde på kjøretøy med «alternativt drivstoff», men etter behandlingen i komiteen for Transport og Turisme (TRAN) før jul i fjor ble både «alternativt drivstoff» bedre utdypet – og det kom inn ei setning om å også gjelde «leisure vehicles». Altså fritidskjøretøy/bobiler. Dette kan du lese mer om i Bobil og Caravan Magasinet nr. 1/2024.

Opprettes etter EU-valget

Det er Bobil og Caravan Magasinets tidligere redaktør Bjarne Eikefjord som hele tiden siden 2016 har vært Norges spydspiss inn mot EU i denne saken, og den som både har kommunisert med kontakter i EU, besøkt Brüssel og holdt oss andre underrettet om sakens status. I mars i fjor var han fortsatt optimistisk, selv om mange tvilte.

   Slik vi har forstått sakens videre gang vil de nøyaktige rammebetingelsene for denne endringen i førerkortdirektivet bli fastsatt i trilogen mellom Kommisjonen, Rådet og Europaparlamentet. 

    Arbeidsplanen forutsetter at et slikt dokument først vil bli opprettet etter valget til Europaparlamentet (6. – 9. juni 2024). Hvor lenge etter sier dokumentene fra Brüssel foreløpig ikke så mye om. 

Men vi må ha litt tålmodighet

Når dette er gjort er det opp til norske politikere og byråkrater om og når vi kan få bestemmelsene inn i norsk regelverk. Så det kan hende vi må smøre oss med enda litt mer tålmodighet.

   Vi vet at mange i bransjen allerede har forberedt seg på at denne endringen kan komme. I en pressemelding som har kommet fra European Caravan Federation (ECF) antar man her at det 4. førerkortdirektivet vedtas i 2025, og at det ikke trer i kraft før i 2028, men man er også her nå sikker på at denne endringen kommer. 

– Imidlertid bør 4,25 tonn på førerkortklasse B være trygt fra og med i dag. Bortsett fra bobiler er det kun ambulanser som kan dra nytte av denne forskriften, uavhengig av teknologi, slår den europeisk campingorganisasjonen fast. Også flere andre lands medier har vært opptatt av samme sak, som fritid-, bobil- og caravanpressen her i Norge. 

 

Oversetter du denne polske artikkelen i Google Translate, så kan du lese hva nettmagasinet Polski Caravanning skriver om saken: https://polskicaravaning.pl/dzial/6-przepisy-prawne/artykuly/425-tony-na-prawo-jazdy-kategorii-b,57722

Faksimile: ECFs forståelse av avgjørelsene hittil i EU

 

Tips oss: bjornegil@nbocc.no

Bobil og Caravan Magasinet gies ut av Norsk Bobil og Caravan Club.

Ikke medlem enda?

Du kan betale med vipps, og så kommer siste nummer i posten i løpet av bare noen få dager: https://www.nbocc.no/innmelding/

Her kan du også ta en titt på medlemsfordelene: https://www.nbocc.no/medlemsfordeler/