Norges Caravanbransjeforbund er i likhet med Norsk Bobil og Caravan Club strålende fornøyd med at EU-Kommisjonen innstiller på å øke vektbegrensningene for førerkort klasse B fra 3,5 tonn til 4,25 tonn for bobiler.
Av BJØRN EGIL JAKOBSEN (tekst og foto)
– Dette er en gledens dag for mange, men vi må fortsatt ha litt is i magen. Vi vet ikke nøyaktig når dette vedtas av EU og når det blir innført. Jeg tenker at saken skal behandles i Norge også, men jeg kan ikke tro at myndighetene i Norge gjør noe for å stanse dette, sier generalsekretær Geir Holm til Bobil og Caravan Magasinet.
Selv om det nå ligger an til at EU-parlamentet kommer slik mange tror til å vedta dette i nytt førerkortdirektiv, er det fortsatt ingen som enda vet når det blir behandlet. Bobil og Caravan Magasinet har fått nevnt mulig 4. kvartal i år, men det kan henda at det kanskje heller ikke blir en realitet før april/mai neste år.
Bjarne Eikefjord hos Norsk Bobil og Caravan Club redegjorde på caravanmessa på Lillestrøm i fjor om status på innspillet da. Alle foto: Bjørn Egil Jakobsen
Mange kan glede seg
– Jeg tenker også at dette kommer tidligst i 2024, men nå har det kommet en innstilling i alle fall som er positiv for bransjen, bobileiere og framtidige bobileiere. Det kan vi glede oss over allerede nå, fastslår generalsekretær Geir Holm.
Han viser til at i dag er det veldig mange bobileiere som bare har klasse B, og som kjører bobiler med totalvekt på 3,5 tonn. Ofte helt på grensen for bilens tillatte totalvekt.
– Ekstrautstyr som markiser, solceller, parabol og andre ting man gjerne har utstyrt bilene med spiser også av totalvekta. Da blir det ofte ikke mye lastekapasitet igjen, sier han.
– Dette er en gledens dag for mange, men vi må fortsatt ha litt is i magen, sier generalsekretær Geir Holm hos Norges Caravanbransjeforbund. Foto: Bjørn Egil Jakobsen
Blir kvitt et stort problem
Er man flere personer i bobilen, som også tilfører bilens vekt og som bruker av den totale lovlige lastekapasiteten, har man mindre igjen til bagasje, campingutstyr og campingmøbler. Selv vanntankene må noen tømme før de kjører for å være innenfor.
– Noen kjører med for mye vekt. Ved å tillate 4,25 tonn for førerkortklasse B er det mange som blir kvitt et stort problem, og man slipper å være redd for å kjøre ulovlig, fortsetter generalsekretær Geir Holm.
Vil du også ha magasinet vårt tilsendt i posten?:
– Bli medlem Norsk Bobil og Caravan Club i dag!
Uhyggelig overraskelse
Det er ikke få bobilsjåfører som de siste årene har fått seg en uhyggelig overraskelse i møte med Statens vegvesen sine vektkontroller langs veiene.
Har man for mye overlast må man ofte legge igjen bagasje på stedet, og overskrider man en viss grense vanker det gjerne også en anmeldelse og bøter..
Flere bobileiere har de siste årene også opplevd å få helseproblemer, som igjen har ført til at de ikke har fått beholde C1-førerkortet. På grunn av det har de byttet inn sine tidligere «5 tonnsbobiler» med bobiler som har totalvekt på 3,5 tonn, som de kan kjøre på førerkortklasse B som de har fått beholde.
Det er en omfattende prosess innspillet fra Norge har vært gjennom. Nå har EU-Kommisjonen kommet med positiv innstilling, men når det endelige vedtaket i EU-parlamentet kan komme vet man foreløpig ikke.
Stor sannsynlighet
Om innstillingen fra EU-Kommisjonen går gjennom og blir vedtatt i parlamentet, slik bransjen nå tror og håper, så er det svært mange bobileeiere og sjåfører som i framtiden slipper å bekymre seg for om bobilen er for tung. For ofte er den gjerne det.
– Selv om vi ikke vet når dette blir vedtatt, så vet vi i alle fall nå at det er stor sannsynlighet for at det blir lov å kjøre bobil med totalvekt på 750 kilo mer enn i dag med førerkortklasse B, fastslår generalsekretær Geir Holm, som nå krysser fingrene ekstra hardt for at dette skal bli en realitet så raskt som mulig
.
Les også: EU følger opp førerkortforslag fra NBCC
Pådriver for NBCC
Det er Norsk Bobil og Caravan Club (NBCC) ved Bjarne Eikefjord som har vært en pådriver overfor EU. Allerede i 2016 var han på banen overfor EU. I 2022 gjorde han et nytt framstøt, saken fikk eget referansenummer hos EU-kommisjonene, og signalene han fikk var positive og at dette kom til å bli fulgt opp.
Dette er en artikkel fra: