EU-Kommisjonen: Førerkort klasse B for 4.250 kilo for bobiler, og følger dermed opp forslaget fra Norsk Bobil og Caravan Club.
Av BJØRN EGIL JAKOBSEN
I innstillingen til nytt førerkortdirektiv, foreslår EU-Kommisjonen å utvide vektgrensa for førerkort klasse B til 4.250 kilo, gjeldende for bobiler. Akkurat slik Norsk Bobil og Caravan Club (NBCC) har spilt inn i direkte kontakt med kommisjonen, først i 2016, deretter med oppdatering i 2021.
Norsk Bobil og Caravan Clubs Bjarne Eikefjord, som har jobbet med saken i mange år, er nå fornøyd. Det er ventet at EU vil vedta det nye førerkortdirektivet i år.
Spesifikt «camper»
– Dette er hentet fra NBCC sine innspill overfor EU-kommisjonen. Her er spesifikt «camper» nevnt. Altså bobiler, sier en fornøyd Bjarne Eikefjord, som har jobbet med saken i flere år.
På caravanmessen i Lillestrøm i september i fjor viste han fram på storskjerm korrespondansen som har gått mellom ham og EC, og svarene tilbake som pekte i retningene han kunne skissere.
På messa i Lillestrøm i fjor viste Bjarne Eikefjord fram innspillene til EU fra Norsk Bobil og Caravan Club. Alle foto: Bjørn Egil Jakobsen/ Bobil og Caravan Magasinet
Eget referansenummer
Innspillene fra Bjarne Eikefjord på vegne av Norsk Bobil og Caravan Club fikk i 2021 eget referansenummer i EU-systemet, hvilket betyr at de var tatt inn i saksgangen for revisjon av førerkortdirektivet. Allerede i fjor høst kunne han røpe at signalene var positive og at innspillene fra NBCC ville bli fulgt opp av EU-kommisjonen.
I svarene fra EU ble hans innspill ønsket velkommen inn i prosessen med direktivet, og Bjarne Eikefjord ble invitert til å komme med ytterligere bidrag til revisjonen av førerkortdirektivet.
– Signalene vi har fått Jeg tror vi får gjennomslag for er å flytte dagens 750 kilo som er tillatt hengerlast til å gjelde som totalvekt på bilen, sa Eikefjord i september.
Innspillene fra Bjarne Eikefjord og NBCC har eget referansenummer i EU-systemet.
Har ført fram
I innstillingen til det nye førerkortdirektivet , som EU jobber med å vedta i år, kan man se at vektgrensene for førerkort klasse B øker til 4250 kg, og senket aldersgrensene for å kjøre lastebil og buss.
Det foreslås også felles regler i EU om at hvis du mister førerretten i et av landene, så gjelder ikke førerkortet i de andre landene heller.
– Dette viser at det arbeidet NBCC har gjort med førerkortsaken overfor EU-Kommisjonen gjennom flere år, har ført fram, sier Bjarne Eikefjord.
– Vi føler at vi har blitt hørt i EU-systemet, sier Berit Seljeseth Osa hos Norsk Bobil og Caravan Club.
Viktig for NBCC og medlemmer
President hos Norsk Bobil og Caravan Club, Berit Seljeseth Osa, sier også at dette er en sak som NBCC med Bjarne Eikefjord i spissen har jobbet med lenge.
– Saken er svært viktig for NBCC og våre medlemmer. Det handler først og fremst om trafikksikkerhet når vi kan flytte 750 kilo fra tilhenger over på bil/bobil, sier hun, og legger til at hos NBCC er man nå svært glad for denne innstillingen.
– Vi føler at vi har blitt hørt i EU-systemet. Innspillene våre fikk til og med eget referansenummer i saken. All honnør til Bjarne Eikefjord for jobben han har gjort for NBCC og medlemmene våre, slår hun fast.
Vil du også ha magasinet vårt tilsendt i posten?:
– Bli medlem Norsk Bobil og Caravan Club i dag!
Også Norges Caravanbransjeforbuds generalsekretær Geir Holm er strålende fornøyd, og sier at økning av totalvekt for førerkortklasse B fra 3,5 tonn til 4,25 tonn er viktig for mange bobileiere.
Les også: – Dette er en gledens dag
Dette er en sak fra:
Tips oss: bjornegil@nbocc.no
Saksgangen:
Dette er en viktig sak som Norsk Bobil og Caravan Club har jobbet med på vegne av sine medlemmer med i mange år.
I 2016 var det først optimisme for å få dette til, men så ble forslaget avvist av EU:
I mai 2021 sendte Bjarne Eikefjord inn nytt forslag på vegne av NBCC, NB og NCB:
I september 2022 redegjorde Bjarne Eikefjord på caravanmessa i Lillestrøm for svarene han hadde fått fra EU: