Risikerer å ikke få kjøre bobil eller campingvogn
Nye biler med batteridrift eller hybrid, har fått en betydelig vektøkning i forhold til biler med forbrenningsmotor. Flere bilfabrikanter er nå bekymret for at dagens førerkortdirektiv kan utestenge mange fra å kunne kjøre fremtidens biler.
EUs Førerkortdirektiv angir 3500 kg. + tilhenger på 750 kg. for klasse B. Det gir en samlet tillatt totalvekt på 4250 kg. I november 2016 sendte NBCC forslag til EU-Kommisjonen (EC) om en teknisk justering av direktivet, slik at hele vekten på 4250 kg. kunne plasseres på kjøretøyet alene for førerkort kl. B. I 2020 åpnet EC for at battridrevne varebiler på opptil 4250 kg. kunne kjøres på kl. B. EC besluttet i 2021 å revidere førerkortdirektivet. NBCC, Norsk Bobilforening, NB, og Norges Caravanbransjeforbund, NCB, sendte fornyet forslag til EC om at justeringen, foreslått i 2016, tas inn i et revidert Førerkortdirektiv.
«Utspillet fra bilfabrikantene viser at folk flest med «vanlig» førerkort snart risikerer å bli utestengt fra å kjøre bobil eller campingvogn,»- sier Berit Seljeseth Osa, president i Norsk Bobil og Caravan Club. Hun krever nå at norske myndigheter snarest kommer på banen overfor EC, med krav om at den generelle vektgrensen for førerkort klasse B settes til 4250 kg. «Det sikrer at folk flest kan kjøre bobil og campingvogn i fremtiden», sier hun.
Kontaktperson:
Bjarne Eikefjord
Red. Bobil og Caravan Magasinet, Tlf. +47 906 10 775, E: bjaei@online.no